2012. november 7., szerda

Vörösboros-szőlőmaglisztes szappanok

Az őszi szüretre tekintettel - és mivel barátnőm édesapja jóvoltából nagyon csodálatos vörösborhoz sikerült hozzájutnom - én is készítettem szappant a szőlő különféle módozatait felhasználva.

Fogtam hát egy edényt, zutty bele jó fél liter vörösbor, néhány gyömbér szelet, szegfűszeg, fahéj és citromhéj, majd mehetett a főzőcske. Reméltem, hogy egy kis forralással alaposan sikerül elköszönnöm a vörösborban található alkoholtól, ami egyébként igen felgyorsítja a szappanosodási reakciót. Alkohol hatására a szappanmassza igen gyorsan köt, ezért ha formába is szeretném önteni, akkor teljes alkoholtartalommal nem ajánlatos vörösboros szappant készítenem.

A vörösbor kb 15%-ának elpárolgása, és a benne lévő fűszerek kifőzése után a folyadékot leszűrtem és lefagyasztottam, így oldottam fel benne a lúgkövet. A vörösbor gyönyörű bordó színe ugyan barnává silányult a lúgos közeg hatására, de ez nem adott okot kesergésre, mert a vörösbor sok egyéb jótékony komponense azért valamilyen formában biztosan megmarad a szappanban. Én is csak nemrégen olvastam róla, hogy a vörösbort nem csak belsőleg ajánlják egyes országokban, hanem vitalizáló, antioxidáns és bőrfiatalító hatásának köszönhetően külsőleg is alkalmazzák boros ülőfürdők, gyógyfürdők formájában, sőt, ennek a terápiának már komoly hagyománya is van francia vidékeken (vinoterápia).



A vörösboros alapfolyadékhoz némi gyömbérteát is tettem, ami reményeim szerint a bőr vérkeringését serkentheti majd, ezzel is segítve, gyorsítva az anyagcsere-folyamatokat.

Olajai olíva, kókusz, pálma, ricinus, repce, napraforgó, kakaóvaj és extra olaja egy jó adag szőlőmagolaj, amelynek áldásos hatásairól már korábban is írtam. Végül meleg eljárással készítettem el ezt a szappant, mert a gondos előkészületem ellenére sem voltam elég gyors a hideg eljáráshoz. :)

A bőr felfrissítéséhez, az elhalt hámréteg eltávolításához került ebbe a szappanba szőlőmagliszt is, ami a hő hatására elvesztette szép mélybordó színét, inkább barnás beütést kapott. Hasonlóan jártam a korábbi szőlőmaglisztes szappanommal, amit szintén meleg eljárással készítettem, az szürke lett... Talán egyszer végre sikerül szőlőmaglisztet tennem hideg eljárással készült szappanba is. :)



Illóolaja szegfűszeg olaj, mind illatában, mind hatásában ez illett a leginkább a szappan tulajdonságaihoz. Végső soron ez a szappan férfiaknak és nőknek egyaránt kellemes társa lehet a fürdések alkalmával, felfrissíti a bőrt, miközben táplálja, hidratálja is azt. Az érzékeny bőrűeket irritálhatja, nekik ezért nem ajánlom!



Díszítésként szappanforgácsokat kaptak a szappankák (diós és mentás szappanokból készítettem őket), amire párom első ránézésre azt hitte, valami tésztaféleség. :D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése